تفسیر فرات کوفی، ص۵۸۱ :
عَنْ أَبِی
عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ.
اللَّیْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ
مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَیْلَةَ الْقَدْر.
چند کلمه ای در بیان ارتباط حضرت فاطمه س و
شب قدر :
1. شب قدر، ظرف نزول قرآن است: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ».
معارف و حقایق
قرآن مادی نیست و نزول قرآن هم مادی نیست. نزول معنوی است و از جایگاه معنوی به جایگاه
معنوی دیگری نزول کرده است.
نزول مستم
ابتدای عالی و انتهای مادون است. ابتدای عالی، ذات باری تعالی که مجمع جمیع اسماء
و صفات کمالی است و انتهای مادون وجودی است که قابلیت دریافت این حقایق و معارف را
به شکل تامّ داشته باشد.
این قابلیت
تنها در انسان کامل وجود دارد؛ چرا که تنها انسان کامل مظهر اوصاف کمالی الهی به
شکل تام است و می تواند ظرف قرآن به شکل تام باشد.
در کتاب تاویل
الآیات، ص۷۹۴ از لسان مبارک حضرت رسول ص خطاب به حضرت امیر ع آمده است : یَا
أَخِی وَ وَصِیِّی وَ وَلِیَّ أُمَّتِی بَعْدِی وَ حَرْبَ أَعْدَائِی إِلَى
یَوْمِ یُبْعَثُونَ هَذِهِ السُّورَةُ لَكَ مِنْ بَعْدِی وَ لِوُلْدِكَ مِنْ
بَعْدِك.
ظرف و مظروف
مادی، هیچ گاه با هم متحد نمی شوند. برای مثال آب که مظروف و کوزه ظرف است، تا ابد
اگر این نسبت را حفظ کنند، نه کوزه آب می شود و نه آب، کوزه و همین طور است در
دیگر موارد از انواع ظرف ها و مظروف های مادی.
اما در امور
معنوی این گونه نیست؛ ظرف معنوی حقیقتی است که پذیرای امور معنوی و دریافت کننده
حقایق ملکوتی است. این حقیقت، با آنچه می پذیرد و قبول می کند، وحدت یافته و یکی
می شود. بنابراین حقیقتی که محل نزول قرآن است و حقایق آن را قبول کرده و ظرف قرآن
شده است، با آن یکی می شود و قرآن ناطق می گردد. لذا به ذوات مقدس معصومین ع قرآن
ناطق اطلاق می شود.
در میان انسان
های کاملی که حقایق قرآن در آنها تجلی یافته است، برای حضرت فاطمه س امتیاز ویژه
ای است. این ویژگی از این روایات قابل استفاده است :
عوالم العلوم
، ج۱۱، قسم ۲، ص۱۰۳۰ :
فی حدیث منسوب
إلى العسكری علیه السّلام قال: نحن حجج اللّه على خلقه، و جدّتنا فاطمة حجة اللّه
علینا.
غیبت شیخ طوسی
در روایت از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، ص۲۸۶ :
وَ فِی ابْنَةِ
رَسُولِ اللَّهِ ص لِی أُسْوَةٌ حَسَنَة.
درباره این سایت